Geslaagd en interactief kenniscafé ‘Van experimenteren kun je leren’

Op donderdag 16 november vond er een interactief kenniscafé plaats in De Bieslandhof, georganiseerd door Florence en Pieter van Foreest, in samenwerking met het Universitair Netwerk voor de Care sector Zuid-Holland (UNC-ZH). Van 15.00 uur tot 17.00 uur werden de aanwezigen meegenomen in de wereld van het gebruik van activiteitenmeters in de geriatrische revalidatie.

Zelf experimenteren tijdens de ‘speelpauze’
Het kenniscafé was een actieve bijeenkomst, waarbij de onderzoeken en bevindingen rondom activiteitenmeters (Hipper, Yamax stappenteller en stappenteller-app) werden besproken. Dr. Leonoor van Dam van Isselt (senior onderzoeker bij het UNC-ZH én specialist ouderengeneeskunde bij Pieter van Foreest) trapte af door de ontwikkeling van het gebruik van eHealth in de geriatrische revalidatie te schetsen. Ze deelde daarbij meteen een aantal ‘lessons learned’, de belangrijkste: keep it simple!

Marianne Hoving (fysiotherapeut en projectleider van de Hipper-implementatie) vertelde over haar leerervaringen en hoe het gelukt is Hipper succesvol in te zetten en te borgen in de revalidatiepaden. Alma van Meurs (fysiotherapeut bij Florence) sloot daarop aan met een presentatie over het gebruik van stappentellers in de geriatrische revalidatie.

De duopresentatie van Alma van Meurs en Jeroen van de Berg (voormalig ergotherapeut bij Pieter van Foreest) ging uitgebreid in op het onderzoek waarin de verschillende activiteitenmeters met elkaar werden vergeleken én zij deelden ook de resultaten van dit onderzoek. Dit onderzoek kwam voort uit de themagroep GR, lees hier een interview met Alma en Jeroen over de themagroep.

Er werd niet stilgezeten. Bij elke presentatie die werd gegeven, zat een beweegopdracht. Tijdens de zogenaamde ‘speelpauze’ experimenteerden de deelnemers met diverse activiteitenmeters, zoals de Hipper, de Yamax stappenteller en de stappenteller-app. Ook was er een kennisquiz waarvoor de deelnemers de nodige stappen moesten zetten

De middag werd afgesloten met een het bespreken van de quizvragen, het blijkt nog niet zo eenvoudig om de gegevens van activiteitenmeters goed te duiden en interpreteren.