Verhuizingen binnen verpleeghuizen met rust en aandacht
Ervaringen met nieuwe hulpmiddelen uit het RELOCARE project
Bewoners van verpleeghuizen verhuizen regelmatig naar een andere locatie. Bijvoorbeeld vanwege veranderende zorgbehoeften van de bewoner, vanwege sluiting of renovatie van zorglocaties, of om andere redenen. In alle gevallen geldt dat de verhuizing ingrijpend is en voor stress kan zorgen, niet alleen voor de bewoners zelf, maar ook voor hun naasten en medewerkers. In het RELOCARE project doet het UNC-ZH, samen met de andere samenwerkende Academische Netwerken Ouderenzorg (SANO), onderzoek naar de gevolgen van verhuizingen binnen de verpleeghuiszorg en naar hoe deze te verbeteren. Onlangs is er een eerste versie van een speciale verhuistoolbox gemaakt. Deze box zit vol verhalen, activiteiten, tips en andere hulpmiddelen om verhuizingen fijner te laten verlopen In dit interview vertellen twee verpleeghuismedewerkers hoe zij hulpmiddelen uit de box mochten uitproberen in de praktijk.

Mayi: “De verhuistijdlijn geeft overzicht en rust.”
Mayi werkt bij Aafje op de locaties Meerweide en Endeldijk. Ze heeft een achtergrond in agogische hulpverlening begeleidt vooral mensen met moeilijk gedrag. Binnenkort gaat haar afdeling verhuizen. Daarom deed ze mee aan het RELOCARE-project.
“Mijn manager vroeg of ik mee wilde denken over het project,” vertelt Mayi. “We kregen veel informatie, maar de verhuistijdlijn sprak me meteen aan.” Deze tijdlijn is een soort planning die je zelf kunt aanpassen. Je ziet precies wat er wanneer gebeurt, zoals het inpakken van spullen of het organiseren van een informatieavond. Volgens Mayi helpt de tijdlijn bewoners en familie om minder stress te hebben. “Veel vragen verdwijnen, omdat alles duidelijk is. Iedereen weet wat er gaat gebeuren.”
Ook voor haarzelf was het project leerzaam. “Tijdens het project werd mijn feedback echt meegenomen door de onderzoekers. Dat voelde goed.” Mayi nam ook deel aan het RELOCARE-symposium, samen met medewerkers van andere zorgorganisaties. “We wisselden ervaringen met elkaar uit en we kregen we praktische tips over hoe je een verhuizing het beste kunt aanpakken. We kunnen veel van elkaar leren.”
Jolanda: “De verhuiskaartjes helpen om in gesprek te komen.”
Jolanda werkt bij De Zandstraten, een nieuwe locatie van De Wever. Hier wonen veel bewoners met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Jolanda was voorheen activiteitenbegeleidster en is op deze nieuwe locatie ‘ambassadeur leefmilieus’. Ze creëert een prettige leefomgeving voor bewoners in de gezamenlijke ruimtes.
Omdat de verhuizing naar deze nieuwe locatie net achter de rug was, wilde Jolanda de verhuiskaartjes uit de toolbox proberen. “Ik ging met negen bewoners in gesprek. De kaartjes hielpen om te praten over hoe ze zich voelen.” Er kwam veel los, ook veel emoties. Er bleek behoefte aan bepaalde activiteiten en meer contact tussen bewoners. “Sommige bewoners wilden graag samen koken. Dat doen we nu elke week. En we moedigen bewoners aan om samen koffie te drinken.” “Het belangrijkste effect van de verhuiskaartjes was volgens Jolanda dat bewoners het fijn vonden om hun verhaal konden doen.
Jolanda gebruikt de kaartjes nu ook bij nieuwe bewoners. “We proberen iemand thuis te bezoeken vóór de verhuizing. Dan kunnen we de kaartjes meenemen.” Ze ziet ook mogelijkheden om de kaartjes weer in te zetten bij toekomstige locaties binnen De Wever.
Samen leren en verbeteren
De ervaringen van Mayi en Jolanda laten zien dat de RELOCARE-toolbox het verhuisproces duidelijker en persoonlijker maakt. Mayi en Jolanda benadrukken dat de toolbox helpt om bewoners actief te betrekken in de verhuizing. Je kunt niet alles waar ze tegenaan lopen meteen oplossen, maar gehoord worden maakt al een wereld van verschil. Dankzij de ervaringen van Mayi, Jolanda en andere collega’s kan de RELOCARE verhuistoolbox verder worden doorontwikkeld.
Meer weten over het RELOCARE onderzoek? Bekijk de RELOCARE projectpagina’s van het UNC-ZH en van SANO. Binnenkort volgt meer informatie over de definitieve versie van de verhuistoolbox. Wil je als eerste weten wanneer deze beschikbaar komt? Meld je aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op onze socialmediakanalen.
