Welke activiteitenmeter zetten we in?
Een geslaagde afsluiting van de pilot van de themagroep Geriatrische Revalidatie
Donderdag 16 november organiseerden Florence en Pieter van Foreest een interactief kenniscafé over activiteitenmeters. De aanleiding van dit kenniscafé was de afsluiting van de pilot van de themagroep Geriatrische Revalidatie (GR). Twee leden van de themagroep, Alma van Meurs (Florence) en Jeroen van den Berg (voormalig Pieter van Foreest) presenteerden hun onderzoek en resultaten. Na het kenniscafé spraken wij hen over het project.
Van links naar rechts: Margot de Waal, Alma van Meurs, Jeroen van den Berg
Hoe vonden jullie het kenniscafé?
Jeroen: “Leuk! We kregen direct na het kenniscafé goede reacties. Iedereen vond het leuk om te zien waar wij mee bezig zijn geweest en wat de concrete resultaten uit het onderzoek zijn.’’
Alma: “Ik vond het heel leuk, er was veel interactie tussen de deelnemers. Er leek continu onderling kennis uitgewisseld te worden.’’
De aanleiding van het kenniscafé was de afsluiting van de pilot themagroep GR. Hoe was de samenwerking binnen de themagroep?
Jeroen: “Heel goed. Door het UNC-ZH kende ik Martine Kant en Alma van Meurs al. We werkten allemaal met het Meetplan Geriatrische Revalidatie, een ander onderzoeksproject van het UNC-ZH. Ook de samenwerking met het UNC-ZH was prettig. Margot de Waal, senior onderzoeker van het UNC-ZH, heeft ons heel goed geholpen. Ze dacht veel mee en belichtte onderwerpen vanuit de wetenschappelijke kant. Wij belichtten dan weer de werkvloerkant, we vulden elkaar dus goed aan.”
“Daarbij was het prettig dat er vanuit meerdere instellingen en beroepen naar het onderwerp werd gekeken. Zo zijn Alma en Martine fysiotherapeut en ben ik ergotherapeut. Je kijkt toch net anders naar dingen.”
Alma: “Ja, de samenwerking was heel positief. Het was prettig dat we een divers team hadden. Martine Kant en Margot de Waal wisten veel op het gebied van onderzoek en Jeroen en ik dachten na over wat wel en niet in de praktijk mogelijk is. En we kenden inderdaad elkaar al, hierdoor was er een open en veilige sfeer en konden we alles zeggen.’’
In jullie onderzoek vergeleken jullie drie activiteitenmeters (de Yamax, Hipper en Pedo-meter). Wat waren belangrijke leermomenten die jullie tijdens het onderzoek en de themagroep opdeden?
Alma: “Bij onderzoek is het belangrijk dat alle data volledig worden verzameld, hierdoor ben je continu scherp of alle stappen zijn gedaan. Ook ben je bij onderzoek gebonden aan kaders die je vooraf kiest. Als voorbeeld gebruikten we in het onderzoek een stappenteller-app die alleen op Android telefoons bleek te werken. Door deze keuze konden wij geen iPhone telefoons meer inzetten. In de praktijk ben je dan flexibeler en gebruik je een andere app die erop lijkt en ook op een iPhone telefoon gebruikt kan worden. Een leermoment.”
Jeroen: “Een leermoment voor mij was het proces van inclusie en exclusie van revalidanten. Als voorbeeld kregen revalidanten 24 uur de tijd om na te denken of ze meededen aan het onderzoek. In het moment wilden revalidanten vaak meedoen, een dag later was de groep kleiner.”
“Deze themagroep heeft mij geprikkeld om nog meer te doen met onderzoek. Ook bevestigde het mij dat het UNC-ZH heel leuk en belangrijk voor samenwerking is.’’ – Jeroen van den Berg
Wat was jullie persoonlijke hoogtepunt?
Jeroen: “In het begin van de pilot dachten we veel na over welk onderwerp binnen eHealth we zouden oppakken. Het werd uiteindelijk een onderwerp dat ik had aangedragen, namelijk monitoring van activiteit. Het was leuk om te zien dat mijn onderwerp verder uitgediept werd. Door het onderzoek maakte ik ook kennis met SPSS, een data-analyse computerprogramma. Ik ben inmiddels bedreven in het uitlezen van tabellen en het maken van grafieken en ik wil mijn nieuwe vaardigheden dan ook graag in de toekomst inzetten. Zowel bij grote als kleine praktische onderzoeken.”
Alma: “Mijn persoonlijke leerontwikkeling zit in de analyse van data. Ik heb geleerd hoe analyses precies werken en wanneer je bepaalde data inzet. Ook is het publiceren van een artikel een hoogtepunt voor mij.’’
En de feedback uit het kenniscafé?
Jeroen: “We kregen een vraag uit de zaal: Welke meter moet ik nu kiezen? We hebben dit direct na het kenniscafé met Margot de Waal besproken. In de tabellen lees je nu nog niet goed welke de beste is. Dit gaan we uitwerken, wellicht door middel van andere vormgeving van de tabel.
Welk advies zou je aan andere themagroepen geven die een soortgelijk traject ingaan?
Jeroen: “Keep it simple! Ik merkte per dag dat het groter werd, maar houd het klein. Neem de tijd. Het neemt veel meer tijd in beslag dan je denkt.’’
Alma: “Kijk naar middelen die al bestaan. Tijdens de pilot zochten we naar iets wat we al deden en waar we verdieping in vonden. Iets nieuws bedenken is goed maar kost veel tijd.’’
Meer over de themagroep lezen? Lees hier het interview uit het jaarverslag over de themagroep en het onderzoek.